Galamb jzsef s a Ford T-modell
2006.07.05. 18:17
Detroiti otthonban 1896-ban ptette Henry Ford az els autjt ....
nzznk nhny aut trtneti s fejlesztsi vszmot:
1786. Murdock (angol) gzaut
1831. Gorni - (angol) gzkocsi
1837. Thomas Davenport patkolkovcs USA - villanymotor- villanyaut
1867. benzinmotor Nicolaus August Otto
1897. dieselmotor -- Rudolf Diesel
1875. Siegfried Marcus osztrk mszersz -benzinmotoros aut
1886. Karl Benz hromkerek benzinmotoros kocsi, 1000 kcm. Motor 0,87 ps, 15 km/h.-fakerk.
1889. Daimler - kthengeres V benzinmotor, ngykerk, 565 kcm, 1,65ps.
1899. FIAT 3,5 HP TIPE 679 kcrn, 4,2 ps, 35 km/h
1900. Mercedes 5900 kcm, 35 ps, 86 km/h
1900. irnytbot helyett kormnykerk
1900-1902 ltalnoss vlik a soros, ngyhengeres benzinmotor ptsi md
1902. Az amerikai Packard szabadalma a H formj sebessgvltsi md
1903. Bnki-Csonka fle benzinporlaszt
1905. A francia Mors szlvdveget pt a kocsijra
1906. Romert Bosch nagyfeszltsg mgneses gyjts
1910. Ablaktrl
1912. Az amerikai Cadillac-nl elektromos indtmotor s vilgts
1913. Egyenlre csak versenykocsiknl hidraulikus fk
1919. az amerikai autgyrtsban az ellenrzmszerek bels vilgtsa
1924. Utastr ftse, krmdsztsek,
1924. Wankelmotor - Felix Wankel
1929. autrdi.
1938. Az amerikai Packard-nl lgkondicionl.

Ebbe a teljessg ignye nlkli kpbe kell elhelyezni Henry Fordot, Galamb Jzsefet, s a T-Modellt.
Detroiti otthonban 1896-ban ptette Henry Ford az els autjt 1901.-ben s csapata gyztes versenyautt ptett, ezen felbuzdulva ez vben mg tovbbi kt versenyautt ptettek. 1903-ban megalakult a Ford Motor Compani, s ltrejtt a tmegclokat szolgl N modell. A hatalmas sikert szerz aut az N Modellt levlt Az aut trtnete 1906-ban kezddit, amikor a Ford mvek els fmrnknek, Galamb Jzsefnek a rajzasztaln megszlettek a modell tervei. 1907. oktberben kezddtt a gyrts. A tervezk egy olyan autt lmodtak, ami olcs, mindenki szmra elrhet, megbzhat, knnyen javthat s vezethetT Modell lett.
A kocsi ssztmege 540 kg volt, egy ngyhengeres, 2879kcrn-es, vzhtses benzinmotor hajtotta. A hajtm bolygkerekes volt, a sebessgvlts pedllal trtnt. Az elrhet vgsebessg 70 km/h feletti, a fogyaszts 10 liter/100 km volt. Gyrtshoz hkezelt fmeket, s vandiumot is hasznltak.

A bortlemezek nagy rsze mlyhzssal s nem kzi kalaplssal kszlt. A maga idejben rendkvl modern gpkocsinak szmtott. Rvid id alatt ez a modell lett az amerikai npaut. Beceneve kedvesked vdssel a 'TIN LIZZIE' (Bdog Bske) volt.
Az eladsok folyamatosan nvekedtek. 1909-ben 10 ezer darab, 1914-ben 250 ezer darab 1915-ben 500 ezer darab 1922-ben 900 ezer darab 1923-ban 2 milli darab s 1927-ig 15 milli T-Ford szletett. Megbzhatsgt mutatja, hogy az ezredforduln (2000-ben) mg tbb mint 100.000 darab volt zemkpes

A hszas vekben a vilg sszes szemlyautjnak a fele Ford volt!
A gyrts darabszma 1913-tl ntt ugrsszeren, ugyanis a szintn Galamb Jzsef tervei alapjn kszlt futszalagos gyrtsmd nagymrtkben nvelte a termelkenysget. Kezdetben 1 percenknt, a cscson 10 msodpercenknt kszlt el egy T- Modell.

Az els idben minden T-Modell fekete volt, mert ez a festk szradt a leggyorsabban. Ezzel kapcsolatban az az anekdota jrja, mely szerint nagyon olcsn, nagy mennyisg fekete festkre tett szert Ford, s emiatt lettek a T-Modellek feketk. lltlag kijelentette: vevink minden sznignyt ki tudjuk elgteni, ha fekete kocsit rendelnek.

A gyrts utols viben megfiataltottk a Bdog Bskt, krmozott htrcsot kapott, szrke, kk s srga sznekben is forgalmaztk. Gyrtottk kt, s ngylses, nyitott s zrt, pick-up, st kisteheraut vltozatian is.
Az ra az els pldnyoknak 1908-ban 850, 1925-ben mr csak 250 dollr volt.
Olyan knny volt vezetni, hogy az Egyeslt llamok nhny llamban a szoksosnl alacsonyabb szint jogostvnyt adtak a vezetshez.
A versenyplykon is bizonytott. 1909-ben a tbb mint 4000 mrfldes New York - Seattle derbin gyztt. A ksbbiek sorn is tbb gyzelem s sebessgi cscs fzdik a nevhez.
Ezekben az vekben a konkurensek Cadillac, Buick, Olds, Chevrolet nagyon elretrtek. A Fordnak is vltani kellett. 1927 elejn lelltottk a T-Modell gyrtst, s ez v vgn az j A-Modellel jelentek meg a piacon.
1999-ben Las Vegasban egy nemzetkzi zsri a kznsg bevonsval a Ford-T modellt vlasztotta az vszzad autjnak.

Ez az aut forradalmastotta az autiparban tmeggyrtst.
Sokan mondjk, hogy a T-modellnl egyetlen aut sem volt nagyobb hatssal az autzsra.
Hatalmas npszersgnek rvendett, megbzhatsga, knny javthatsga, egyszer vezethetsge, nem utols sorban az alacsony ra miatt. Megalkotsban elvlhetetlen rdemeket szerzett tpuskonstruktre, a maki szrmazs Galamb Jzsef.

|