Aprilia AF1 Sport Pro
2006.10.07. 17:24
kvetkez teszt szereplje egy Aprilia AF1 Sport Pro. Ez a moci limitlt kiads, krlbell 300 darab fut belle az egsz vilgon.
Aprilia AF1 Sport Pro
A kvetkez teszt szereplje egy Aprilia AF1 Sport Pro. Ez a moci limitlt kiads, krlbell 300 darab fut belle az egsz vilgon.
Egy kis trtneti ttekints:
Olaszorszgban a nagymotorok teljesitmnye nincsen korltozva, de a legalacsonyabb jogositvny-kategria tulajdonosai nem vezethetnek 125 cm3-nl nagyobb gpeket. Ennek az elirsnak egyenes kvetkezmnye, hogy a nyolcadliteres kategria jrmvei a versenyplykra szn motorokkal vetekszenek, a mszaki szinvonal hihetetlen magassgokba emelkedett, az olasz motorosok pedig akr 200-al is szguldozhatnak GP-versenymotorokra hasonlit tunigolt gpeiken. Ezek kz tartozik a Cagiva Mito is, s az n Aprilia AF1 Sport Pro-m is ami specilisan versenyplyra kszlt.
A moci legrgebbi eldje az AF1 Sintesi, ezutn kvetkezett a Futura, ami nagyon elterjedtnek szmt. A moci felptse szinte megegyezik a Futurval, leszmtva az idomokon vgzett kisebb finomtsokat, illetve azt, hogy ez az vjrat ('95-s) mr RS blokkal szerelt.
 
Mszaki dolgok:
A blokk ugyebr kttem Rotax 123, amelyet egy 34 milimteres Dellorto porlaszt tpll. A gyri 125-s helyett 160-as henger van benne, ami elg szp teljestmnynvekedst eredmnyez. A mostani teljestmnyt nem tudom, de a gyri adatok 31 lerrl tesznek emltst. Ha mr a finomtsoknl tartunk, meg kell emltenem, hogy a motorn Arrow kipufog rendszer van, amitl hihetetlen brutl hangja van a motornak. Sokan 250-esnek nzik :).
 
A vlt 6 sebessges, jl el vannak klntve egymstl az egyes sebessg fokozatok, viszont flrevlts elvtve akad, br nem gyakran. Ez is 1-esbl 2-esbe val kapcsolsnl trtnik meg, de ez betudhat a bambulsomnak, vagy a kelletlensgemnek ( ez nkritika volt :P).
A vzhts nagyon jl teszi a dolgt brmilyen idben. Mondjuk most tl fel mr nagyon sok id kell mire zemi hmrskletre tudom melegteni. A norml vzhfok 76 fok, ez szinte minden jabb Aprilinl gy van tapasztalatink szerint.
A vaskos hidvz knnyufmbol kszlt, az elso villa a Paiolitl szrmazik. Csillapitsa nem llithat, de ezt nyugodtan merem termszetesnek nevezni ebben a kategriban. A gyri bellts jnak mondhat, garantlja a sportos vezetst. Ezalatt azt rtem, hogy az els telk elg kemnyek ahhoz, hogy brmely kanyart biztonsgosan tudjunk venni pldul a Mtrban. Az tegyenletlensgeket nem smtja ki 100 %-osan, de nem most jtt le a gyrtszalagrl ugyebr... A hts rugstag is kemnyre van hangolva gyrilag, de az n motoromon mr elg puha, feljtsra szorul. Ezt szerintem a tlen le is rendezem. Gyors kanyarvtelnl nem j a kapcsolat az ttal, nem igazn biztonsgos.
A 320 millimter tmroju, szgyazs elso trcsba ngydugattys Brembo rgzitett fknyereg lasstja a motort. Iszonyatos lasstsra kpes, nagyon knny vele kerekezni. A gyri fkcsveket most tervezem lecserlni fm fkcsvekre, mert azokkal mg jobban harap. A fker nagyon jl adagolhat, helyes bellts mellett a fkkart lehetetlen a markolatig behzni. Htul 2 dugattys Brembo van, amit nem igazn sikerl jl belnm, nem jl adagolhat, gy kis nyomsra is blokkol a kerk. Szinte nem is hasznlom.
Az elrt gumimret ell 110/80 R 17 , htul 140/70 R 17. Sajnos elg gz gumik vannak rajta, de ezt tlen cserlni fogom. A mostani Bridgestone Battlax BT-39 tpus abroncsokrl elg negatv vlemnnyel vagyunk n s azok, akik prbltk a mocit.
 

A motorra lve:
Sok embernek az a vlemnye a sportmocikrl, hogy knyelmetlenek. Nos ez szerintem nem gy van. Igaz, hogy kicsit nehz volt megszokni az elz motorom utn ( Yamaha Tener 125), de megbrkztam vele. Szerintem az Aprilia nagyon jl eltellta az lshelyzet belltst: a sportossg s a knyelem keverkt hoza ltre. Hosszab tvon sem fjdul meg a htad ( hossz tvon 200 km-t rtek folyamatosan, tbbre ugyanis nem prbltam), knyelmes pozcit lehet rajta felvenni, viszont ebbl a szempontbl nincs prja az NSR-nek. A legknyelmesebb motor cmt rdemli. A lbtartk viszonylag magasan vannak, a felstesttel nem kell a tank fl grnyedni, esetleg ha nagyon gyors akarsz lenni.
Vrosban a fordulatszmot 4000 s 7000 kztt tartva knyelmesen motorozhatunk, s llandan a sebessghatr megszegsre ksztet a kivncsisg, hogy mit tud a gp mondjuk egy Opel Calibrhoz kpest :) . Krlbell 7500nl nyit a power szelep, ami mg 11000ig is prgeti a mocit, idig van ugyanis hasznlhat teljestmny. A piros tartomny is 11ezernl kezddik. A hangja mr alapjraton nagyon szp, mly, picit hangos ( egy kis gyapot nem rtana neki ), mikor viszont megindul a hangja is megvadul, sokan nagyobb gpnek nzik. Orszgton jl haladhatunk vele, azonban nem tesz neki jt a hossz, folyamatos t, fleg ha mg gyorsan is megynk vele. Az utazja gy 120 krl van, ha ennl gyorsabban haladunk vele, akkor kapcsola a power szelep s a fogyasztsa is ugrsszeren megn. Ha a plyrl letrnk vele, mondjuk a Mtra irnyba, itt kezd igazn elemben lenni a motor, s itt mutatja meg igazi tulajdonsgait a motor. Szinte magtl dob be a kanyarba, viszont ha gyorsan akarunk vele haladni, llandan 8000 felett kell tartani a fordulatszmot. A telk is segtenek minket, elg kemnyek ahhoz, hogy teljesen stabilan tartsuk a motort a kanyarban. Kt szemlyt szinte meg sem rzi sem a motor sem a tel. A fket kell egy kicsit erteljesebben hzni
Fogyasztsa vrosban 6 liter krl, mg orszgton 5,5 liter krl alakul. Ez vltoz annak fggvnyben, hogy tpeted-e neki avagy sem.

Karbantarts:
Sajnos nem pp a legolcsbb motork kz tartozik, br ez is relatv, vglis nem is biztos hogy a legdrgbb. A karbantartsa teljesen gy nz ki mint ms motoroknl. 1 liter olaj kb 800 km-re elg hozz.
Az alkatrszelltsa nem mondhat jnak , mivel limited edition, nem mindegyik futura alkatrsz klappol hozz, amibl mr rengeteg van.
2 hnapja kijtt rajta 1 gyri hiba. A blokk belsejbl letrt 1 kis pck, amire azt mondtk nekem hogy ez szria hiba, nemtom... Ha mr sztszedtk, akkor tnztk az egsz belsejt: kicserltnk 2 fogaskereket a vltban, a blokkban az sszes csapgyat s a dugt. Ez sszesen 30 eFT-omba kerlt. Ha szerelhzz vittem volna elkrt volna mg rte plusz 15 eFt-ot. |
|